GDPR

Kan jeg få slettet mine data?

Express Bank samler, behandler og lagrer kun den informasjonen som kreves for å oppfylle våre forpliktelser til deg som kunde og de lovbestemte kravene som myndighetene stiller.

Etter et lån er innløst, lagres data i henhold til, blant annet, bokføringsloven § 13 i en periode på 5 år fra slutten av regnskapsåret som materialet vedrører.

I henhold til hvitvaskingsloven er vi også forpliktet til å lagre data i minst 5 år, hvoretter informasjonen slettes.

Dette betyr i praksis at i løpet av ditt nåværende kundeforhold og i minst 5 år etter avsluttet kundeforhold, vil informasjon om deg fortsette å eksistere i våre databaser.

Hvilke rettigheter har jeg?

Du kan som tidligere:

  • Få opplyst hvilke data som er registrert og til hvilket formål de brukes
  • Få rettet opplysninger som er feil
  • Gjøre innsigelse mot bruken av data
  • Få slettet overflødige opplysninger

GDPR gir deg også rettigheter til å:

  • Hente ut opplysninger om deg
  • Be om å få begrenset bruk av data

Videre har du alltid mulighet til:

  • Å endre samtykke om å motta nyheter og markedsføring

Hva kan jeg spørre om?

Innsikt i personopplysninger

  • Du kan få opplysninger om behandlingen av personopplysningene dine.

Endring av personopplysninger

  • Hvis du mener at personopplysningene dine er unøyaktige eller ufullstendige, kan du kreve at disse personopplysninger endres.

Sletting av personopplysninger

  • I spesielle tilfeller har du rett til å få opplysningene om deg slettet før den generelle slettingen, i den grad loven tillater det.

Utlevering av personopplysninger

  • Du kan få dine egne persondata utlevert. Merk at vi sender disse opplysningene til den folkeregistrerte postadressen din.

Fravelge markedsføring

  • Du kan få endret (tilmelde/fravelge) samtykke til markedsføring.

Hvor kan jeg finne mer informasjon om GDPR?

Du kan finne ytterligere informasjon om behandlingen av dine persondata på hjemmesiden vår ved å klikke her.

Skriv til oss

Fant du ikke det du søkte etter?

Du kan skrive til oss på: expressbank@expressbankmail.no.
Husk å skrive ditt lånenummer eller søknadsnummer i e-posten, så vi raskere kan hjelpe deg.

Du er også velkommen til å ringe oss på tlf.: 23 30 83 00. Vi er klar til å besvare telefonen alle hverdager mellom klokken 10:00-16:00

Når er det best å ringe til oss?