Kan jeg få slettet mine data?
Express Bank samler, behandler og lagrer kun den informasjonen som kreves for å oppfylle våre forpliktelser til deg som kunde og de lovbestemte kravene som myndighetene stiller.
Etter et lån er innløst, lagres data i henhold til, blant annet, bokføringsloven § 13 i en periode på 5 år fra slutten av regnskapsåret som materialet vedrører.
I henhold til hvitvaskingsloven er vi også forpliktet til å lagre data i minst 5 år, hvoretter informasjonen slettes.
Dette betyr i praksis at i løpet av ditt nåværende kundeforhold og i minst 5 år etter avsluttet kundeforhold, vil informasjon om deg fortsette å eksistere i våre databaser.
Hvilke rettigheter har jeg?
Du kan som tidligere:
- Få opplyst hvilke data som er registrert og til hvilket formål de brukes
- Få rettet opplysninger som er feil
- Gjøre innsigelse mot bruken av data
- Få slettet overflødige opplysninger
GDPR gir deg også rettigheter til å:
- Hente ut opplysninger om deg
- Be om å få begrenset bruk av data
Videre har du alltid mulighet til:
- Å endre samtykke om å motta nyheter og markedsføring
Hva kan jeg spørre om?
Innsikt i personopplysninger
- Du kan få opplysninger om behandlingen av personopplysningene dine.
Endring av personopplysninger
- Hvis du mener at personopplysningene dine er unøyaktige eller ufullstendige, kan du kreve at disse personopplysninger endres.
Sletting av personopplysninger
- I spesielle tilfeller har du rett til å få opplysningene om deg slettet før den generelle slettingen, i den grad loven tillater det.
Utlevering av personopplysninger
- Du kan få dine egne persondata utlevert. Merk at vi sender disse opplysningene til den folkeregistrerte postadressen din.
Fravelge markedsføring
- Du kan få endret (tilmelde/fravelge) samtykke til markedsføring.
Hvor kan jeg finne mer informasjon om GDPR?
Du kan finne ytterligere informasjon om behandlingen av dine persondata på hjemmesiden vår ved å klikke her.
Fant du ikke det du søkte etter?
Du kan skrive til oss på: expressbank@expressbankmail.no.
Husk å skrive ditt lånenummer eller søknadsnummer i e-posten, så vi raskere kan hjelpe deg.
Du er også velkommen til å ringe oss på tlf.: 23 30 83 00. Vi er klar til å besvare telefonen alle hverdager mellom klokken 10:00-16:00
Når er det best å ringe til oss?